Pilotprogramma Veranderopgave Inburgering (VOI)
Laatste update:3.1 Procesevaluaties pilots
Introductie
Voor elk pilotthema is een procesevaluatie uitgevoerd. Die evaluatie was gericht op de beschrijving van de werkwijze, de (eerste) resultaten, de evaluatie van de werking en het leren van de pilots.
De procesevaluaties zijn door 5 onderzoeksbureaus uitgevoerd. De resultaten zijn in 2 delen gepresenteerd: ongeveer halverwege de looptijd van de pilots leverden de bureaus een tussenrapportage op en na afloop van de pilots is een eindrapport gepubliceerd.
Eindrapportages
Alle eindrapportages zijn verschenen. Eind 2021 wordt het overkoepelend onderzoek over alle pilots verwacht. De eindrapportages op een rij:
- Eindrapportage Naar een hoger taalniveau voor inburgeraars (september 2021 | pdf, 1,25 MB)
- Eindrapport Evaluatie VOI-pilot Brede intake en Persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP) (mei 2021 | pdf, 2,4 MB)
- Eindrapport Evaluatie VOI-pilot Duale trajecten (mei 2021 | pdf, 2,2 MB)
- Eindrapportage Hoe te zorgen voor ‘echt ontzorgen’? (september 2021 | pdf, 2,6 MB)
- Eindrapport Evaluatie VOI-pilots Vrouwelijke nareizigers en gezinsmigranten (mei 2021 | pdf, 4,1 MB)
- Eindrapportage Goed op weg met de Z-route (augustus 2021 | pdf, 6,45 MB)
Bekijk ook de pagina’s per pilotthema. Daar vind je handreikingen, infographics en samenvattingen die bij de eindrapportages horen.
Probleemstelling en hoofdvragen
De centrale probleemstelling voor de procesevaluaties van de pilots was:
Wat werkt goed, wat werkt minder goed, voor welke doelgroepen, hoe werkt het en onder welke voorwaarden?
Daaruit volgden 3 hoofdvragen:
- Per pilotthema een beschrijving van de werkwijze c.q. het instrument en de resultaten
- Per pilotthema zicht op de werking:
- Welke onderdelen/aspecten van de verschillende werkwijzen en instrumenten werken goed?
- Waarom/hoe?
- Voor welke doelgroepen?
- Welke randvoorwaarden (waaronder m.b.t. de interne organisatie) zijn er nodig voor een goede werking?
- Welke onderdelen/aspecten werken minder goed en waarom?
- (a) Welke lessen kunnen er getrokken worden voor de verdere inrichting van een adaptief inburgeringsstelsel?
(b) Welke lessen kunnen getrokken worden voor gemeenten, ter voorbereiding op de implementatie van de nieuwe wet?
Inhoud
-
1.1 B1-route
-
1.2 Brede intake en persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)
-
1.3 Duale trajecten en kwetsbare groepen in duale trajecten
-
1.5 Vrouwelijke nareizigers en gezinsmigranten
-
1.6 Zelfredzaamheidsroute (Z-route)
-
2 Pilots per provincie
-
3.2 Evaluaties bestaande werkwijzen
-
3.4 Achtergrondinformatie