Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilotprogramma Veranderopgave Inburgering (VOI)

Laatste update:

1.2 Brede intake en persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)

Introductie

De brede intake neemt in het nieuwe stelsel een belangrijke plek in: hij geeft op individueel niveau inzicht in de startpositie en ontwikkelmogelijkheden van een inburgeringsplichtige.

Een van de doelen van de brede intake is het vaststellen van de leerroute die past bij het ambitieniveau en de mogelijkheden van de inburgeringsplichtige. Hiervoor is het minimaal nodig dat gemeenten weten om wie het gaat, wat zijn of haar persoonlijke situatie is en wat er nodig is om hem of haar te ondersteunen bij het opbouwen van een zelfstandig en financieel onafhankelijk bestaan. Gemeenten mogen in het nieuwe stelsel grotendeels zelf bepalen hoe de brede intake wordt vormgegeven.

Informatie rondom de volgende onderwerpen is van belang: leerbaarheid, opleiding, werkervaring, praktische competenties, werknemersvaardigheden, taalniveau, motivatie/interesses, mate van zelfredzaamheid, digitale vaardigheden, gezinssituatie, fysieke gezondheid, mentale gezondheid en sociaal netwerk.

Na afronding van de brede intake wordt het persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) opgesteld. Hierin worden afspraken gemaakt over de thema’s inburgering, participatie, ontzorgen en begeleiding.

Binnen de 6 pilots in dit thema is onder meer geoefend met de warme overdracht vanuit het azc, het breed uitvragen op verschillende leefgebieden, het inschatten van taal- en leerbaarheidsniveau en het samen met de inburgeringsplichtige optrekken voor het vaststellen van het PIP. 

In juni 2021 is de eindrapportage verschenen.

Samenvatting

De onderzoekers stellen dat de verschillen tussen de pilotgemeenten die experimenteerden met de Brede intake van statushouders en het opstellen van hun PIP groot is. Doordat gemeenten voor diverse aanpakken kiezen, variëren de doorlooptijden sterk. Ondanks de verschillen blijkt dat de pilotgemeenten het PIP vrijwel altijd binnen 10 weken konden vaststellen.

Opvallend was dat de klantmanagers in alle pilotgemeenten de vrijheid hebben om maatwerk te bieden. Weliswaar krijgen ze gespreksleidraden mee om de startposities van inburgeraars op verschillende leefgebieden uit te vragen, maar ze bepalen zelf de manier van gespreksvoering en kiezen op welke leefgebieden wordt gefocust. Daarnaast – leert de ervaring met de pilots – werken alle pilotgemeenten toe naar een PIP in twee delen: een formele beschikking en een dynamisch ontwikkelplan dat steeds aangevuld wordt.

Ook een uitkomst van de pilots is dat alle gemeenten zich ervan bewust zijn dat er in de fase van de Brede intake en PIP veel informatie op de inburgeraars af komt. Hoe de brede intake begrijpelijk gemaakt kan worden voor de statushouder, terwijl hij of zij de taal nog niet machtig is, is een uitvoeringsvraagstuk waar de gemeenten nog niet over uit zijn.

Lees ook

  • In deel 3 van de publicatiereeks 'Pilots inburgering van start tot finish' vind je de interviews met de projectleiders van de pilots binnen het thema 'Brede intake en PIP'. 
  • Meer informatie over de Brede intake en het PIP vind je in de Handreiking Brede intake en PIP (Divosa, december 2020)
  • Digitaal magazine over de op 1 oktober 2020 gehouden Leercirkel.
    Met hierin ervaringen en aandachtspunten van de pilotgemeenten plus het verslag van een intervisiesessie.

Inhoud