Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking financieel ontzorgen en financiële zelfredzaamheid

Laatste update: 29 februari 2024

2 Op weg naar een stabiele basis en samenhangende uitvoering

Hoe vertaal je de wettelijke taakstelling naar een werkende uitvoeringspraktijk? Hoe organiseer je een aanpak die uitvoerbaar is voor betrokken organisaties en daadwerkelijk bijdraagt aan financiële zekerheid en zelfredzaamheid van de doelgroep?

Het beantwoorden van deze vragen gaat over het organiseren van:

1.    een stabiele basis (organisatie op orde)
2.    een samenhangend uitvoeringsproces

We bespreken hieronder kort de onderdelen van beide processen om tot een integrale uitvoering te komen. In de hoofdstukken 3 tot en met 10 gaan we dieper op elk van de onderdelen in. In hoofdstuk 11 delen we de praktijkvoorbeelden van vijf gemeenten.

Organisatie op orde (hoofdstukken 3-5)

Een stabiele basis voor het organiseren van financiële zekerheid en zelfredzaamheid begint bij het perspectief van de statushouder (hoofdstuk 3). Inzicht in en kennis van de leefwereld van de doelgroep zorgen ervoor dat beleid en uitvoering aansluiten bij de (individuele situatie van) statushouders. 
In hoofdstuk 4 gaat de aandacht uit naar de samenhang met huisvesting, inburgering en het sociaal domein. We kijken naar het samenspel tussen ontzorgen en begeleiden – een belangrijke succesfactor voor de uitvoering – en bespreken hoe ontzorgen en begeleiden een plek kunnen krijgen in de uitvoering van de Wi2021 en het brede sociaal domein. De samenwerking met (lokale) partners komt aan bod in hoofdstuk 5.

Samenhangend uitvoeringsproces (hoofdstukken 6-10)

In de hoofdstukken 6 tot en met 10 bespreken we de onderdelen van het uitvoeringsproces. Die gaan over de samenwerking tussen medewerkers in de uitvoering en de statushouders die zij begeleiden. Hoofdstuk 6 gaat over het in kaart brengen van de startpositie van statushouders en het gesprek over financiële zelfredzaamheid. In hoofdstuk 7 bespreken we het technisch proces van financieel ontzorgen, gevolgd door de begeleiding naar financiële zelfredzaamheid in hoofdstuk 8. In hoofdstuk 9 vragen we speciale aandacht voor jongeren en amv’s. Je leest hierin over de mogelijkheden voor passende extra ondersteuning voor deze jonge doelgroep. De monitoring van financiële zelfredzaamheid is onderwerp van hoofdstuk 10.

Uitvoering in de praktijk

De Praktijkvoorbeelden (hoofdstuk 11) laten zien hoe verschillende gemeenten op hun eigen manier uitvoering geven aan bovengenoemde onderdelen. In dit hoofdstuk wordt ook duidelijk hoe keuzes met betrekking tot het organiseren van een brede dynamische basis doorwerken in het uitvoeringsproces.

Inhoud