Overslaan en naar de inhoud gaan

Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden

Laatste update:

Inleiding

Opvolgen van signalen

De gemeente is verplicht om een signaal binnen 4 weken (28 kalenderdagen) op te volgen. Gemeenten hebben beleidsvrijheid als het gaat om de wijze waarop signalen worden opgevolgd. Ze zijn wel verplicht om een beleidsplan te maken waarin staat vastgelegd hoe signalen worden opgevolgd. Hierin wordt gespecificeerd wanneer signalen in aanmerking komen voor een huisbezoek en welke andere middelen worden ingezet om de overige signalen op te volgen.

Gemeenten kunnen voorafgaand aan het opvolgen van een signaal toetsen of een inwoner al bekend is bij schuldhulpverlening. Indien een inwoner al bekend is bij schuldhulpverlening, mag ervoor worden gekozen om het signaal niet verder op te volgen (en dus geen contact te leggen met de betreffende inwoner). Er wordt dan wel contact gelegd met schuldhulpverlening zodat zij dit signaal kunnen meenemen.

Gemeenten bieden bij het opvolgen van een signaal hulp aan aan een inwoner. Het hulpaanbod kan schriftelijk worden gedaan (bijvoorbeeld via een brief, een e-mail of SMS), telefonisch of via een huisbezoek. Op het moment dat de inwoner ingaat op het hulpaanbod, wordt afhankelijk van de situatie gekeken of de gemeente direct met de inwoner een oplossing kan vinden voor de betalingsachterstanden (quick fix) of dat een doorverwijzing naar schuldhulpverlening of andere hulpverlening gewenst is.

Het accepteren van hulp van de gemeente is uiteraard vrijwillig voor de inwoner. Dat er een signaal van een betalingsachterstand wordt doorgegeven aan de gemeente, betekent niet dat er in al die gevallen ook sprake is van problematische schulden. Zo zijn er inwoners die aangeven de betalingsachterstand al opgelost te hebben of geen hulp nodig (denken) te hebben.

Inhoud