Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden
Laatste update:Samenvatting
Hulpacceptatie
Gemiddeld is in de periode van januari tot en met september het hulpaanbod naar aanleiding van 3,5% van alle meldingen geaccepteerd. Gekeken naar alle meldingen waarbij contactpogingen zijn geregistreerd, ligt dit percentage iets hoger met 5%. De hulpacceptatie ligt hoger dan gemiddeld bij opeenvolgende meldingen (11%) en meervoudige meldingen (8%). Meldingen met signalen van woningverhuurders leiden relatief het vaakst tot hulpacceptatie (6%).
Een duidelijk oplopend verschil in hulpacceptatie per leeftijdscategorie is niet zichtbaar in de monitor. Dit geldt daarentegen wel voor hulpacceptatie in relatie tot de hoogte van het schuldbedrag. Naarmate het schuldbedrag van de melding hoger ligt, neemt het percentage inwoners dat hulp accepteert toe.
Inhoud
-
Methodologische verantwoording
-
2 Opvolgen van signalen
- Introductie
- 2.1 Bijna alle gemeenten zetten huisbezoeken, telefonische contacten en brieven in voor opvolgen signalen
- 2.2 Meeste gemeenten zetten in op heldere taal bij schriftelijke communicatie
- 2.3 165 duizend contactpogingen in de eerste 9 maanden van 2021
- 2.4 Bellen meest gebruikte manier om contact te leggen met inwoners
- 2.5 Honderden verschillende manieren om vroegsignalen op te volgen