Overslaan en naar de inhoud gaan

Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden

Laatste update:

Samenvatting

Contact gelegd

Bij 25% van de meldingen waarbij contactpogingen zijn gedaan, is contact met de inwoner geregistreerd. De meeste meldingen naar aanleiding waarvan contact is gelegd met een inwoner bevatten een signaal van een zorgverzekeraar. Echter in vergelijking tot het totaal aantal signalen valt op dat meldingen met signalen van woningverhuurders relatief vaker leiden tot contact en meldingen met signalen van drinkwaterbedrijven minder vaak. Het is hiermee niet gezegd dat het wel of niet leggen van contact te maken heeft met het type VLP. Dit kan bijvoorbeeld ook samenhangen met de hoogte van het schuldbedrag dat doorgaans verschilt tussen woningverhuurders en drinkwaterbedrijven.

Gekeken naar de hoogte van het schuldbedrag bij een melding en het aantal gevallen dat het opvolgen van de melding heeft geleid tot daadwerkelijk contact met de inwoner, is ook een oplopend patroon zichtbaar. Zo leidt een melding met een schuldbedrag tussen 101 en 250 euro in 7% van de gevallen tot contact en een schuldbedrag van 1000 tot 1999 euro al tot 31% van de gevallen tot contact. Hierbij dient ook de wijze waarop de meldingen worden opgevolgd in ogenschouw genomen te worden. Meldingen met hoge schuldbedragen worden vaker per telefoon en huisbezoek opgevolgd dan meldingen met een relatief lager schuldbedrag waarbij ook vaak e-mails en brieven worden gebruikt voor een hulpaanbod.

Huisbezoeken leidden het vaakst (44%) tot daadwerkelijk contact met een inwoner, gevolgd door bellen (41%). Naar aanleiding van brieven is het minst vaak, slechts in 15% van de gevallen, een reactie van een inwoner geregistreerd.

Inhoud