Overslaan en naar de inhoud gaan

Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden

Laatste update:

2 Opvolgen van signalen

2.2 Meeste gemeenten zetten in op heldere taal bij schriftelijke communicatie

Niet alleen de manier waarop gemeenten proberen contact te leggen met inwoners wisselt van gemeente tot gemeente, ook hoe de schriftelijke communicatie wordt vormgegeven verschilt per gemeente. Om hier zicht op te krijgen stelden we enkele vragen over de schriftelijke communicatie aan de gemeenten die SMS-jes, e-mails en/of brieven en kaarten inzetten voor het opvolgen van signalen.

Van de gemeenten die schriftelijk contact zoeken met burgers (n=115) zet het merendeel de kernboodschap bovenaan (92 altijd, 16 soms) en communiceren op B1-niveau (91 altijd, 20 soms) en/of in spreektaal (86 altijd, 23 soms). Er zijn maar weinig gemeenten die een verwijzing naar een website (93 nooit) of naar de boodschap in een andere taal toevoegen (91 nooit).

Inhoud