Overslaan en naar de inhoud gaan

Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden

Laatste update:

3 Contact gelegd

Introductie

Bij 25% van de meldingen waarbij contactpogingen zijn gedaan, is contact met de inwoner geregistreerd. De meeste meldingen naar aanleiding waarvan contact is gelegd met een inwoner bevatten een signaal van een zorgverzekeraar. Echter in vergelijking tot het totaal aantal signalen valt op dat meldingen met signalen van woningverhuurders relatief vaker leiden tot contact en meldingen met signalen van drinkwaterbedrijven minder vaak. 

Gekeken naar de hoogte van het schuldbedrag bij een melding en het aantal gevallen dat het opvolgen van de melding heeft geleid tot daadwerkelijk contact met de inwoner, is een oplopend patroon zichtbaar. Er is een mogelijke samenhang tussen de wijze waarop meldingen met hoge schuldbedragen worden opgevolgd en de mate waarin contact gelegd wordt.

Huisbezoeken leidden het vaakst (44%) tot daadwerkelijk contact met een inwoner, gevolgd door bellen (41%). Naar aanleiding van brieven is het minst vaak, slechts in 15% van de gevallen, een reactie van een inwoner geregistreerd.

Inhoud