Overslaan en naar de inhoud gaan

Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden

Laatste update:

2 Opvolgen van signalen

2.1 Bijna alle gemeenten zetten huisbezoeken, telefonische contacten en brieven in voor opvolgen signalen

Gemeenten hebben verschillende manieren om signalen op te volgen. Uit de vragenlijst blijkt dat bijna alle gemeenten (94%) huisbezoeken inzetten om signalen op te volgen. Hiermee is dit de meest voorkomende manier om vroegsignalen op te volgen. Van de 109 gemeenten die aangaven huisbezoeken in te zetten, heeft 55% op enig moment in 2020 en/of 2021 de huisbezoeken gestopt vanwege de corona-maatregelen. Een klein deel van deze gemeenten had bij het invullen van de vragenlijst in september de huisbezoeken nog niet opnieuw opgestart. Gemiddeld stopten de gemeenten 302 dagen met huisbezoeken (inclusief gemeenten die al in 2020 waren gestopt). Een aanvullende 10% heeft de huisbezoeken niet gestopt maar wel een andere vorm gegeven. Het gaat hier in de meeste gevallen om 'voordeurbezoeken': er wordt wel langsgegaan maar men gaat niet naar binnen.

Verder wordt door 91% van de gemeenten die de vragenlijst invulden brieven verstuurd en/of gebeld. Deze percentages staan los van het aantal pogingen dat gedaan wordt en de verschillende manieren om contact te leggen.

Gemeenten mogen zelf bepalen welke criteria zij gebruiken voor de manier van opvolging van een signaal. Gemeenten kijken hierbij naar proportionaliteit van de ontvangen signalen. In onderstaande grafiek is te zien dat 76% van de gemeenten enkelvoudige signalen als selectiecriterium gebruikt voor de keuze om een signaal op te volgen met een brief.  Een gemeente kan zowel enkelvoudige, meervoudige als opeenvolgende meldingen hebben als selectiecriterium om te bepalen hoe een signaal op te volgen. Daarnaast zijn er nog andere selectiecriteria zoals leeftijd van de inwoner en de hoogte van het schuldbedrag, die een rol spelen bij het bepalen van de manier waarop het signaal kan worden opgevolgd.

Uit de navraag bij gemeenten zoals weergegeven in de grafiek, valt in algemene zin op dat meer gemeenten brieven versturen bij enkelvoudige meldingen en meer gemeenten huisbezoeken afleggen of bellen bij meervoudige of opeenvolgende meldingen.

Inhoud