Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden
Laatste update:1 Signalen en meldingen
Introductie
In dit eerste hoofdstuk wordt een globaal beeld geschetst van het aantal signalen en meldingen dat deelnemende gemeenten in de eerste 3 kwartalen van 2021 aangeleverd kregen. Het aantal signalen is over de gehele periode toegenomen. Gemiddeld genomen komen de meeste signalen van zorgverzekeraars, hoewel hun aandeel langzaam afneemt en er is een relatieve stijging in signalen van energiebedrijven zichtbaar.
In de eerste drie kwartalen van 2021 zijn ruim 150 duizend meldingen bekend in de monitor. Het merendeel van het totaal aantal meldingen is enkelvoudig (74%). De meeste meldingen naar aanleiding waarvan er contact is gelegd met een inwoner bevat een signaal van een zorgverzekeraar. Echter in vergelijking met het totaal aantal signalen valt op dat meldingen met signalen van woningverhuurders relatief vaker leiden tot contact en meldingen met signalen van drinkwaterbedrijven minder vaak.
Inhoud
-
Methodologische verantwoording
-
2 Opvolgen van signalen
- Introductie
- 2.1 Bijna alle gemeenten zetten huisbezoeken, telefonische contacten en brieven in voor opvolgen signalen
- 2.2 Meeste gemeenten zetten in op heldere taal bij schriftelijke communicatie
- 2.3 165 duizend contactpogingen in de eerste 9 maanden van 2021
- 2.4 Bellen meest gebruikte manier om contact te leggen met inwoners
- 2.5 Honderden verschillende manieren om vroegsignalen op te volgen