Overslaan en naar de inhoud gaan

Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden

Laatste update:

2 Opvolgen van signalen

2.4 Bellen meest gebruikte manier om contact te leggen met inwoners

Gemeenten die al voor 2020 aan vroegsignalering deden, zetten vaak huisbezoeken in om inwoners te benaderen naar aanleiding van een vroegsignaal. Door de coronamaatregelen kozen veel gemeenten er voor om huisbezoeken tijdelijk te stoppen en meer in te zetten op telefonische contactpogingen. Daarnaast werd het per 1 januari 2021 verplicht om alle signalen op te volgen, waardoor elk signaal opvolgen met een huisbezoek niet proportioneel noch budgettair haalbaar is gebleven.

Bij sommige contactpogingen is niet aangegeven om wat voor type contactpoging het ging. Van 120.575 contactpogingen uit de monitor is bekend hoe de contactpoging is uitgevoerd. Bij het opvolgen van signalen zetten gemeenten brieven, e-mails, huisbezoeken, SMS/WhatsApp-berichten en telefonisch contact in. In 2021 werd tot nu toe het vaakst een telefonische contactpoging (54%) gedaan, gevolgd door een contactpoging per brief (19%).

Wanneer wordt gekeken naar de wijze van contact leggen bij een eerste, tweede of volgende contactpoging is er een duidelijk verschil zichtbaar. 

Brieven worden vaak als eerste contactpoging verstuurd en minder ingezet als opvolgende contactpoging. Huisbezoeken worden daarentegen vaak juist niet als eerste poging gedaan. Dit blijkt ook uit de vragenlijst die gemeenten hebben ingevuld. Van de 109 gemeenten die aangaven huisbezoeken te doen, kondigen 59 dit van tevoren aan. Een deel van deze gemeenten kondigt de huisbezoeken op verschillende manieren aan. Ruim driekwart van de gemeenten die het huisbezoek aankondigen, doet dit (in ieder geval) via een brief. Nog een kwart kiest (in ieder geval) vooraankondiging door te bellen. Slechts 10% van de gemeente kiest voor een e-mail en/of SMS.

Inhoud