Overslaan en naar de inhoud gaan

Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden

Laatste update:

3 Contact gelegd

3.3 Huisbezoeken leiden het vaakst tot geregistreerd contact

Van de 120.575 contactpogingen waarvan geregistreerd is hoe ze zijn uitgevoerd, is in 84% van de gevallen ook een uitkomst geregistreerd. Bij 35% van deze ruim 100 duizend contactpogingen is er ook daadwerkelijk contact gelegd met de inwoner. Gekeken naar de meldingen waar deze contactpogingen betrekking op hebben, dan wordt geconcludeerd dat bij 25% van de meldingen (waarbij contactpogingen zijn geregistreerd) er contact is geregistreerd.

Op basis van onze data is het niet mogelijk om een onderscheid te maken tussen ongeplande en geplande contactpogingen. Verwacht kan worden dat geplande contactmomenten vaker tot contact leiden. Wel blijkt dat de eerste contactpoging minder vaak leidt tot contact met een inwoner dan de tweede contactpoging. Dit kan ook samenhangen met dat bij de eerste poging vaker brieven worden verstuurd die minder vaak tot een reactie leiden.

Uit bovenstaande grafiek valt op te maken dat huisbezoeken en bellen het vaakst tot contact hebben geleid. Op brieven zijn de minste reacties gekomen. Hoewel uit contact met gemeenten ook blijkt dat zij weinig reacties ontvangen naar aanleiding van brieven, zullen ook niet alle reacties naar aanleiding van een brief worden geregistreerd. Zo kan een inwoner met een brief zich pas veel later melden (als een melding al is afgesloten) of bij iemand die geen toegang heeft tot het registratie portal van VPS of RIS, bijvoorbeeld door te bellen naar het algemene nummer van de gemeente.

Inhoud