Overslaan en naar de inhoud gaan

Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden

Laatste update:

Hulpacceptatie

4.4 Overwegend positieve reacties van inwoners

In de vragenlijst van september 2021 is ook gevraagd wat tot nu toe reacties van inwoners zijn op de benadering door de gemeente bij betalingsachterstanden. Door 99 (van de 116) gemeenten is gereageerd op deze vraag. Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat van de 99 gemeenten die deze vraag beantwoord hebben, sommigen al jaren bezig zijn en anderen pas recentelijk zijn gestart met het opvolgen van vroegsignalering. Daarnaast wisselt het aantal signalen per gemeente en dus ook de mate waarin er al contact is geweest met inwoners.

Van de gemeenten die aangeven wat de toon was van de reacties van inwoners, noemen de meesten dat reacties wisselend waren. Daar staat nog ruim een derde van de antwoorden tegenover waarin benoemd wordt dat de reacties van inwoners overwegend positief zijn.

Eén van de respondenten somde reacties van inwoners als volgt op:

  • 'Cadeautje aan de deur'
  • 'Wat goed dat de gemeente dit doet'
  • 'Wake up call'
  • 'Drempelverlagend'

Opvallend is dat een paar gemeenten benoemen dat de reacties positiever worden naarmate de vroegsignalering langer loopt. Slechts enkele gemeenten geven aan vooral  negatieve reacties te hebben gehad.

Daar waar het gaat om de negatieve reacties van inwoners wordt genoemd dat men het als ongewenste bemoeienis ziet, vragen heeft over de gegevensverstrekking (privacy) of het hulpaanbod niet proportioneel vindt in relatie tot de hoogte van het schuldbedrag.

Verschillende gemeenten benoemen dat er (nog) weinig reacties komen op het hulpaanbod of dat bereikte inwoners aangeven het zelf wel te kunnen oplossen. Enkele gemeenten benoemen wel dat sommige van deze inwoners alsnog op een later moment terugkomen op het aanbod en wel hulp willen.

Wanneer genoemd wordt dat er weinig reacties komen van inwoners is dat vooral bij het versturen van brieven, kaarten of e-mails. Alhoewel ook enkele gemeenten benoemen wel reacties te krijgen op e-mails. Zo noemt één gemeente dat huisbezoeken soms lastig verlopen, omdat men aan de deur liever geen persoonlijk gesprek wil voeren. In zo’n geval werkt het om contact te leggen via een e-mail of app-bericht.

Als reden voor het niet ingaan op het hulpaanbod wordt in verschillende antwoorden van gemeenten genoemd dat inwoners aangeven dat er al geen achterstand meer is of dat ze het zelf gaan oplossen. In reactie op brieven/kaarten komt vaker de reactie dat er geen achterstand meer is, bij huisbezoeken dat men het zelf wil oplossen.

Inhoud