Overslaan en naar de inhoud gaan

Wijzigingenoverzicht nieuwe Wet inburgering

Laatste update:

2 Brede intake

2.2 Leerbaarheidstoets

De leerbaarheidstoets is een verplicht onderdeel van de brede intake. De uitslag van deze toets is een indicatie van de snelheid waarmee een inburgeringsplichtige de Nederlandse taal kan leren en welk taalniveau hij of zij in de inburgeringstermijn kan bereiken. Het is de bedoeling dat gemeenten de toetsuitslag gebruiken bij het vaststellen van de leerroute en de intensiteit hiervan. Die uitslag is overigens niet bindend, maar richtinggevend. Gemeenten kunnen hier dus van afwijken, mits zij daar gegronde redenen voor hebben – die dan ook vastgelegd moeten worden in het PIP.

Gemeenten bepalen zelf op welk moment zij de leerbaarheidstoets afnemen (gedurende de brede intake). Om een tijdige start van de inburgering te waarborgen, wordt wel van gemeenten verwacht dat zij zo snel mogelijk met de brede intake starten. Zij kunnen er daarom voor kiezen om de leerbaarheidstoets bij statushouders al af te nemen in het asielzoekerscentrum (azc).

De leerbaarheidstoets wordt afgenomen door een hiervoor aangewezen organisatie. Bij de totstandkoming van de nieuwe Wet inburgering is besloten om deze verantwoordelijkheid bij een onafhankelijke organisatie te beleggen; dit om te waarborgen dat alle inburgeringsplichtigen op dezelfde manier worden getoetst en beoordeeld. Gemeenten mogen de leerbaarheidstoets op termijn en onder bepaalde voorwaarden ook zelf afnemen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hebben hierover op 28 april 2020 bestuurlijke afspraken gemaakt. Dit betekent dat gemeenten niet langer afhankelijk zijn van een andere partij voor de afname van de leerbaarheidstoets.

Inhoud