Overslaan en naar de inhoud gaan

Wijzigingenoverzicht nieuwe Wet inburgering

Laatste update:

3 Persoonlijk Plan Inburgering en Participatie

3.4 Inburgeringsaanbod

Gemeenten zijn verplicht om inburgeringsplichtigen na vaststelling van het PIP tijdig een passend inburgeringsaanbod te doen. Passend wil hier zeggen dat het aansluit bij de leerroute en de andere elementen die in het PIP zijn vastgelegd. Deze aanbodplicht van gemeenten verschilt per inburgeringsdoelgroep. In onderstaand schema staat per doelgroep voor welke onderdelen van het inburgeringsaanbod gemeenten inhoudelijk en financieel verantwoordelijk zijn.

Inburgeringsaanbod Statushouders Gezinsmigranten en overige migranten
Brede intake X X
Plan Inburgering en Participatie (PIP) X X
Begeleiding en ondersteuning bij de voortgang van de inburgering (o.a. voortgangsgesprekken) X X
Leerroute X *
Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) X X
Participatieverklaringstraject (PVT) X X
Maatschappelijke begeleiding X  
Financieel ontzorgen X  
 

* Gemeenten zijn alleen verantwoordelijk voor de participatiecomponent van de leerroute als gezins- en overige migranten een uitkering hebben op grond van de Participatiewet.

Net als in het huidige inburgeringsstelsel zijn gezins- en overige migranten zelf verantwoordelijk voor (de inkoop en kwaliteit) van een deel van het inburgeringsaanbod. Hierbij kunnen zij, eveneens net als nu, gebruikmaken van een lening van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Gemeenten hoeven voor deze onderdelen geen aanbod te doen, maar er wordt wel verwacht dat zij inburgeringsplichtigen adviseren en informeren over (de inkoop van) passend en kwalitatief hoogwaardig inburgeringsonderwijs.

Organiseren van het inburgeringsaanbod

Gemeenten kunnen ervoor kiezen om het inburgeringsaanbod:

  • zelf te ontwikkelen en in eigen beheer aan te bieden;
  • (deels) in te kopen bij externe organisaties, zoals cursusinstellingen en taalscholen.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een handreiking over inkoop voor gemeenten gepubliceerd die laat zien:

  • welke stappen gemeenten kunnen zetten om te komen tot een passend aanbod;
  • op welke manieren gemeenten kunnen samenwerken met andere gemeenten;
  • hoe gemeenten het sociaal domein en inburgering met elkaar kunnen verbinden.

Inhoud