Overslaan en naar de inhoud gaan

3 Persoonlijk Plan Inburgering en Participatie

3.1 Invulling van het PIP

Het PIP bevat alle informatie over de manier waarop iemand aan de inburgeringsplicht moet voldoen, waaronder in elk geval afspraken over:

  • de leerroute
  • de begeleiding en ondersteuning die nodig is om deze leerroute succesvol af te ronden
  • de intensiteit van:
    • de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP)
    • het participatieverklaringstraject (PVT)

Bij statushouders bevat het PIP bovendien afspraken over de intensiteit van de leerroute.

Gemeenten kunnen zelf bepalen hoe zij het PIP vormgeven en invulling geven aan de leerroute, de benodigde begeleiding en ondersteuning en de intensiteit van de verschillende onderdelen. Hierbij moeten zij rekening houden met de urennormen die gelden voor een aantal onderdelen, zoals de zelfredzaamheidsroute (Z-route), het PVT en het praktijkelement van de MAP.

Verder wordt van gemeenten verwacht dat zij maatwerk leveren en het plan afstemmen op de capaciteiten, persoonlijke situatie en leerbaarheid van de inburgeringsplichtige. Gemeenten hebben de ruimte voor een integrale aanpak en kunnen ook andere relevante afspraken opnemen in het PIP, bijvoorbeeld over kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (vve).

Gemeenten kunnen er bovendien voor kiezen om meer gedetailleerde afspraken vast te leggen in een bijlage bij het PIP. Denk dan aan afspraken over het aantal te volgen lesuren en de aanbieder van de lessen.

Voortgangsgesprekken

Naast informatie over de manier waarop aan de inburgeringsplicht moet worden voldaan bevat het PIP informatie over het aantal voortgangsgesprekken dat de gemeente en de inburgeringsplichtige gedurende de inburgering voeren. De nieuwe Wet inburgering stelt geen minimum aantal vast, maar stuurt op ‘voldoende gesprekken’ om de voortgang van de inburgering goed te kunnen monitoren.

Beschikking

Het PIP heeft de vorm van een beschikking en is dus een officieel besluit van de gemeente. Dit stelt gemeenten in staat om het niet nakomen van de afspraken in het PIP te handhaven. Op hun beurt kunnen inburgeringsplichtigen ertegen in bezwaar en beroep gaan, bijvoorbeeld als het PIP niet overeenkomt met de verwachtingen en afspraken die tijdens de brede intake zijn gemaakt. Van gemeenten wordt daarom verwacht dat zij inburgeringsplichtigen tijdens de brede intake en het opstellen van het PIP uitleg geven over hun rechten en plichten.

Bij het PIP worden (indien van toepassing) alle relevante beschikkingen op grond van de Participatiewet gevoegd. Dit geeft bijstandsgerechtigde inburgeringsplichtigen een overzicht van al hun rechten en plichten. Ook besluiten die op een later moment, na vaststellen van het PIP, door de gemeente worden genomen, worden toegevoegd aan het PIP.

Inhoud