Overslaan en naar de inhoud gaan

Wijzigingenoverzicht nieuwe Wet inburgering

Laatste update:

5 Leerroutes

Introductie

Om aan de inburgeringsplicht te voldoen, moeten alle inburgeringsplichtigen één van de leerroutes succesvol afronden. Van hen wordt verwacht dat zij binnen de inburgeringstermijn het voor hen hoogst haalbare taalniveau bereiken, het liefst niveau B1 of hoger. Omdat dit taalniveau niet voor iedereen haalbaar is, kent het nieuwe inburgeringsstelsel drie verschillende leerroutes waarmee zij aan de inburgeringsplicht kunnen voldoen. Elke leerroute bevat ruimte voor maatwerk.

Het doel van de verschillende leerroutes is dat inburgeringsplichtigen de Nederlandse taal leren en Kennis van de Nederlandse Maatschappij (KNM) opdoen, passend bij hun capaciteiten, persoonlijke situatie en leerbaarheid. De leerroutes zijn weliswaar nieuw, maar vergelijkbaar met het inburgeringsonderwijs in het huidige inburgeringsstelsel.

Belangrijkste wijziging

De belangrijkste wijziging in het nieuwe inburgeringsstelsel is dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor het inburgeringsaanbod van statushouders en daarmee óók voor de invulling en bekostiging van de leerroutes.

Gezins- en overige migranten blijven in het nieuwe inburgeringsstelsel zelf verantwoordelijk voor (de bekostiging van) het inburgeringsonderwijs. Hiervoor kunnen zij, net als in het huidige stelsel, gebruikmaken van een DUO-lening. Van gemeenten wordt verwacht dat zij gezins- en overige migranten adviseren en informeren over de (inkoop en kwaliteit van) leerroutes.

Divosa heeft een handreiking voor gemeenten gepubliceerd over de drie leerroutes in het nieuwe inburgeringsstelsel en alles wat daarbij komt kijken. De handreiking geeft een overzicht van de leerroutes en bijkomende taken voor gemeenten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen wat wettelijk verplicht is en wat gemeenten aanvullend kunnen doen om een leerroute aan te bieden. Hieronder een kort overzicht van de belangrijkste punten in de nieuwe Wet inburgering.

Inhoud