Overslaan en naar de inhoud gaan

Bundel ‘Een radicale omkering in het sociaal domein’

Laatste update:

4 Ieder het zijne bieden

4.4 Samenvatting

In het sociaal domein heeft ‘ieder het zijne’ bieden, mét aanziens des persoons, de afgelopen jaren terrein gewonnen. Om te kunnen doen wat nodig is, moeten we niet iedereen langs dezelfde meetlat leggen, maar in bepaalde situaties juist verschil maken tussen mensen.

Waar het in het werk van professionals in het sociaal domein altijd om gaat, is de burger écht te horen en écht te zien; inzicht te krijgen in wat écht nodig is – ook als mensen zelf niet om hulp vragen. Verantwoordelijkheid nemen en geven. Vertrouwen geven en winnen. Grenzen stellen en oprekken. Streng liefhebben.

We hebben in dit hoofdstuk gekeken naar drie vormen van ieder het zijne bieden:

  1. optimale dienstverlening voor relatief eenvoudige vragen
  2. de inzet van maatwerkbudget als passende oplossing op dát moment
  3. de liefdevolle aanpak van complexe vraagstukken, met drie scenario's daarvan:
  • hulp bieden (ook als er geen hulpvraag is)
  • bouwen aan vertrouwen
  • streng liefhebben

Op deze drie niveaus bouwen we gestaag verder aan het sociaal domein van na 2015.

In hoofdstuk 5 gaan we in op wat ‘ieder het zijne geven’ betekent voor de leidinggevende die min of meer aan het roer staat van deze veranderopgave.