Overslaan en naar de inhoud gaan

Bundel ‘Een radicale omkering in het sociaal domein’

Laatste update:

3 Een zoektocht naar professionalisering

3.4 Certificering en beroepsidentiteit

Vergevorderde professionalisering en certificering zoals in het medische werkveld en het onderwijs bestaan in het sociaal domein (nog) niet, met uitzondering van de SKJ-registratie in de jeugdzorg. Beroepsvereniging SAM zoekt naar manieren om het beroepsprofiel van de professional in het sociaal domein vorm te geven, zie ook hoofdstuk 2.6. De beroepsvereniging heeft eerder een leerregister opgezet en de ambitie uitgesproken dat uit te bouwen tot een kwaliteitsregister.

Kwaliteit heeft geen einde en is niet in een vaste vorm te gieten. Vanuit die overtuiging krijgen de professionals in het sociaal domein nadrukkelijk geen protocol opgelegd, maar een register aangereikt, benadrukt onderzoeker, trainer en adviseur Henk Spies die door SAM gevraagd is om een voorzet te doen. ‘Het wordt eerder een beroepscode vanuit waarden (morele regels) in combinatie met beroepscompetenties vanuit het weten wat werkt (effectiviteit).’

Met hun aandeel in het register kunnen professionals in het sociaal domein laten zien over welke deskundigheid ze beschikken en welke professionele ontwikkeling ze doormaken. Want: ‘Kwaliteit is constant blijven werken aan je deskundigheid, met iedere klant en iedere casus. Je flexibel opstellen, kunnen schakelen, jezelf en je klant de ruimte geven om naar oplossingen te zoeken. En de tijd nemen om elkaar te leren kennen. Niet te snel zaken willen doen. Een vertrouwensband opbouwen door wederzijds respect te tonen’, aldus John van der Starre, kwaliteitsmedewerker Werk & Inkomen van de gemeente Leiden en interim-voorzitter van SAM. (1)

Het is mooi om te zien hoe klantmanagers groeien en zelfstandiger worden, voegt hij daaraan toe. ‘Die gaan hun eigen gang en lossen hun eigen problemen op of zoeken hulp, wat weer bijdraagt aan hun deskundigheid. Van ervaren klantmanagers hoor ik steeds vaker dat ik gemist kan worden. Dat is wel even wennen, maar eigenlijk is het een compliment – naar mij en naar henzelf. Als we het goed doen maken we onszelf overbodig.’

Voetnoten

  1. Als we het goed doen, maken we onszelf overbodig. In: Trots op je vak nr 19, 2019.