Overslaan en naar de inhoud gaan

Bundel ‘Een radicale omkering in het sociaal domein’

Laatste update:

6 De basis op orde: bouwstenen voor het fundament

6.2 Samenvatting

De bouwstenen die we in dit hoofdstuk op een rij hebben gezet en toegelicht, zijn niet álle onderdelen voor een solide, wendbaar en toekomstbesteding sociaal domein. Dat kan ook niet; gemeenten en ook de samenleving als geheel zijn immers voortdurend in beweging. En die beweging vergt aanpassingen. Vaak kunnen we die doorvoeren met behulp van bestaande bouwstenen en gereedschappen, maar soms moeten we daarvoor – werkendeweg – nieuwe oplossingen, technieken en middelen inzetten en uitproberen. Het sociaal domein is geen Ikea-kast die we precies volgens de handleiding in elkaar kunnen schroeven.Wat we wel willen doen, is een gereedschapskist ontwikkelen met ‘leidende principes’: onderdelen, bouwstenen die overal belangrijk zijn, hoe je organisatie er ook uit ziet. De lijst van leidende principes begint langzaam maar zeker een volledig ABC van de Uitvoering te worden, voorzien van theorie en praktijkvoorbeelden. In 2021 doen we dat in samenwerking met DRIFT, waarbij we het denken in regimeverandering en transformatie als uitgangspunt nemen.

  Het ABC van de Uitvoering
A Aandacht loont
B Basis op Orde
C Complexiteit
D Dienstverlening
E Ethische, maatschappelijke en bestuurlijke dilemma’s
F Feiten, cijfers en verhalen
G Gezamenlijkheid 
H Hulpverlening of activering?
I Ieder het zijne 
J Jarenlang investeren
K Kwaliteit
L Leiderschap
M Maatschappelijke ontwikkelingen
N Netwerken
O Over de domeinen heen
P Politiek en bestuur
R Radicale omkering
S Streng liefhebben
T Transformatie 
U Uitvoeringspraktijk
V Vakmanschap en autonomie 
W Wijsheid
X Xienix en de kunst van het overleven
Y Yes we can! Over gemeentelijke ambities
Z Zelfsturende professional

 

Blijf vragen stellen!

De vragen die elke organisatie, elke manager en elke uitvoerende professional zich altijd moeten blijven stellen, zijn deze:

  • Waar staan we?
  • Waar willen we naartoe?

Daarom tot slot twee adviezen:

Advies 1. Reflecteer

Laat professionals in verschillende vormen en op diverse momenten reflecteren op hun rol in het sociaal domein. Deze reflectie is belangrijk om aan oordeelsvorming te doen:

  • Hoe willen wij het doen in deze gemeente?
  • Wat kan wel, wat kan niet?

Deze gesprekken gaan over het opzoeken en verkennen van grenzen om tot het beste resultaat voor de burger te komen. En over de hindernissen waar professionals in de praktijk tegenaan lopen en de manco’s van de organisatie.

Advies 2. Blijf werken aan verbetering

Werk aan een lerende organisatie die continu bezig is met het verbeteren van de dienstverlening. Dit doe je door te reflecteren op:

  • het proces: het handelen van professionals en teams
  • het resultaat: wat dat handelen oplevert
  • kennis: nieuwe (wetenschappelijke) inzichten

Als zowel de professionals, als de leidinggevenden, bestuurders en samenwerkingspartners hier werk van maken, is een betere dienstverlening voortdurend punt van aandacht en actie.